3 februari 2011

Uppifrån och nerkofta i Alpacka


Nu är äntligen min mysiga uppifrån och nerkofta klar! Jag har gått efter Tant Koftas instruktioner. Jag har stickat rätstickade kanter och dekorerat med hålmönster över bysten och nertill. (Här ser ni också vilken fjällstuga vi bor i).


Hålmönstret har jag stickat i varv räta på avigsidan, 1 varv räta på rätsidan, 1 varv aviga på avigsidan, i varv *st 2 tills, omsl *, 1 varv aviga på avigsidan, 1 varv räta på rätsidan, 1 varv räta på avigsidan.


För att få puffiga ärmar stickade jag helt raka ärmar som jag maskade av. Sen plockade jag upp 2 m, hoppade över 1, plockade upp 2 osv och avmaskade sen med en Icord-avmaskning med stickor 3.



Knapparna tycker jag jättemycket om! (Det kanske märks eftersom jag har satt på så många :)) Dessa har jag köpt billigt på Stoff og Stil. Jag har gjort darts under bysten för att få in den lite men jag var ärligt talat ganska kass på det...



Garnet är jättemjukt och har fina skiftningar i grönt och lila.

Sticknördfakta:

Mönster: Tant Koftas uppifrån och ner mönster
Garn: Adriafil Sierra Andina, lite drygt 6x50g
Stickor: 4mm

9 kommentarer:

Saras pyssel sa...

Söt kofta! Jag gillar puffärmen!

Tina sa...

Super fin kofta!!
Gillar verkligen hålmönstret.

Mia stickar sa...

Superfin blev den! Hålvarven piffade verkligen upp den! Hoppas jag vågar prova uppifrånochnerkoftan igen nån gång!

Guro sa...

Kjempefin!
Nydelig farge også.

Anita Tørmoen sa...

Dette var en flott jakke:)

Skogsflickan sa...

Vilken fin kofta!

Caroline sa...

Jättesöt =) Jag älskar puffärmar- både fint och praktiskt!

Pelin sa...

Mycket fint! Stickade plagg till vuxna gör mig alltid mycket imponerad! Snyggt!

Madeleine sa...

Tjusigt! Härlig färg! :D