29 november 2013

Fredagsutflykt: New York


Som jag nämnde igår så har jag tänkt att blogga lite om resor. Jag älskar att resa. I hela världen. Jag är särskilt svag för vissa delar av världen. Sydamerika för det enkla och vackra och USA för det bekväma och vackra.


Jag har aldrig varit intresserad av de vanliga resmålen. Jag tycker inte om att vara på en och samma plats i mer än två-tre dagar. Detta har lett till att vi gärna åker på roadtrips. I somras var vi på roadtrip i New England och New York. New York är en sån plats som jag aldrig hade trivts i i mer är tre dagar med de dagarna jag var där så stortrivdes jag!

Själva resan ägde rum i somras under en tryckande värmebölja i Juli. Under dagarna i New York City hade vi ca 40 grader varmt. Det blir väldigt varmt i NY. Byggnaderna gör att luften står stilla och betongen och asfalten värmer upp luften ännu mer. Men jag är glad att jag fick se NY på sommaren då parkerna var gröna och vädret var fantastiskt.


New York är en stad där man häpnar vid varje övergångställe. Man stannar upp och fotograferar. Överallt tappar man andan över de höga byggnaderna och fantastiska vyerna!


I varje korsning känner man igen sig trots att det är första gången.


Det finns fascinerande byggnader överallt så som Flatiron Building på 5th ave.


Längs 5th ave hittar man också Empire State Building.










Där allt är lite udda. T o m billboards i Soho


Sa jag Soho? Javisst! I Soho finns också Purl Soho.


Där jag botaniserade bland garn och tyger. Vill du veta vad jag handlade så hittar du det här.


Jag åt en Canneloni på Ferrara Bakery & Café i Little Italy. Cannelonin var överskattad men inte Ferrara's.


Det rullades ut röda mattor


Vi besökte ground zero där nya byggnader har vuxit upp. One World Trade Center är ståtligt och har gett New York en helt ny skyline. Om man är intresserad av historien kring denna fasansfulla plats så kan man besöka St Paul's Chapel. Ett litet kapell som klarade attackerna där man se en utställning.


Byggnad nummer 7



Arbetet pågår fortfarande 12 år senare.


Jag har stora problem med höjder men när man är i New York så måste man ju åka upp i Empire State Building. Byggnaden i sig är otroligt vacker och värd ett besök bara den.


Vågade iallafall mig upp. Till och med ända upp...

Det finns två nivåer att kika ifrån. Första steget är Main Deck som ligger på 86:e våningen. Dit upp kostar det $27 för en tur. Vi var våghalsiga och tog oss upp till Top Deck på 102:e våningen. En sån biljett går på $44. I USA så finns ju självklart Express Passes med och de går på $67. Jag kan så här i efterhand säga att Top Deck var överskattat. Först och främst så måste man titta genom en glasruta och för det andra så är det sitet och smalt och man känner byggnaden svaja. Om man är som mig så slutar det med att man får panik.

Jag tyckte att det var väldigt jobbigt och jag tänkte mycket på hur det måste ha känts för människorna i tornen. Det var svårt att hålla tårarna tillbaka.


Vi fick iallafall fantastiska vyer över min favoritbyggnad, Chrysler building.



Efter ett tag så lugnade jag iallafall ner mig lite grann.




Eftersom vädret var så fantastiskt så lämnade vi alla museiebesök till nästa gång. Vi avslutade vistelsen med en båttur runt Manhattan men det blir mer om det i ett framtida inlägg.



8 kommentarer:

Lori ann sa...

i really loved seeing ny in your post. looks like you had a wonderful time, even if the top of e.s.b. is scary (i agree).

nyc has a very special place in my heart since 2 of my kids live there, i felt a lump in my throat seeing the city. i miss them a lot and don't get to visit often enough (i am on the opposite coast). LOVE purl soho!! also lion brand and knitty city, so many great yarn shops there.

Missen sa...

Oj nu vill jag också åka till New York. Underbara bilder tack för resan/ Marie

Karin sa...

Underbar stad som jag gärna åker tillbaka till, misstänker att man kan åka många gånger utan att upptäckterna tar slut. Tack för fina bilder och en fin adventshelg Karin

lotta n sa...

Tack för en härlig reseskildring. Jag har aldrig varit i New York och kommer tyvärr aldrig att kunna resa dit så jag njöt av ditt inlägg. Hoppas din resa blir lika lyckad även denna gång!

Anonym sa...

perfekt timing nu med tre veckor kvar till min egen new york-tripp. tack för alla tips =)

Anonym sa...

perfekt timing nu med tre veckor kvar till min egen new york-tripp. tack för alla tips =)

Emmas dagar sa...

Oj, vad allt är högt i den där stan!
Tack för ditt krya på! Nu börjar det rätta till sig verkar det som :-)

Susilull sa...

Härligt!! Ser fram emot dina kommande fredagsutflykter!
Jag älskar också att resa, och på ungf samma sätt. Jag vill se massor när jag är ute på äventyr!
Vår senaste långresa, till Florida, inspirerades jag till av dina resor!

Ha det gott!