18 januari 2011

Grå fluffiga Lovikkavantar


Min darling sambo fryser om tassarna när han skrapar rutorna på bilen och skottar. Han behöver ett par värmande vantar helt klart! Vilka vantar är varmare än Lovikka? Dessa har jag också broderat lite annorlunda, liksom med de förra. Jag gillar när de är enfärgade och dessa har jag broderat med Lovikka garn vilket ger en jättefin struktur. Jag har valkat dem med såpa och därefter borstat de hårt med en nagelborste. De blev himla täta, mysiga och SUPERVARMA!



Garn: 170g Mörkgrå Lovikka från Morjärv
Stickor: 5 mm
Mönster: Järbo Garns Lovikkamönster
Ändringar: Brodyren och avsaknaden av stropp. (Han tyckte att det var "tjejigt" och att den inte fyllde någon funktion så den fick tas bort).



13 kommentarer:

Helena sa...

Så fina. Kanske jag ska prova mig på rubbing så dom blir täta.

Margita sa...

Jättemysiga

Mia stickar sa...

Dom blev ju superfina! Nästa gång jag stickar lovika ska jag också valka och rugga dem, har jag aldrig tänkt på att man kan göra!

Loppans pyssel sa...

Vilka fina lovikka-vantar! Gillar broderiet med lovikkagarn. Det ska jag testa nästa gång. Hur gör du då du valkar vanten? Vad använder du dig av? Stickar du vanten större än vad den ska vara efter valkningen?

Maria sa...

Tack för kommentarerna! Jag stickade vantarna efter mönstret från Järbogarn (tror jag) och de blir superstora! Jag plågade dem ordentligt men omväxlande kallt och varmt vatten och valkade genom att gnugga dem med knogarna mot handfatet och massa såpa! Sen borstade jag dem med en en vanlig nagelborste. Egentligen ska man ha en karda men nagelborste funkar lika bra. Sen broderade jag.

Loppans pyssel sa...

Vilket av deras mönster använde du? Det jag använde gav inte stora vantar. Mina blev nästan för små!

Maria sa...

Hej igen Loppan!

Jag följde detta mönstret:

http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/9133_low.pdf

och gjorde då herrstorleken på 32maskor. Jag tycker att de blev superstora. Men är du osäker så har du ju mer kontroll om du valkar än om du tovar i maskin.

maje76 sa...

Så fine vottene ble. Tror jeg må prøve meg på disse etter at jeg er ferdig med pjoningen

Loppans pyssel sa...

Såg nu vilket mönster du använde och det är inte samma som jag hade till mina. Ska testa den där varianten nästa gång! Tack för dina snabba svar! =) Måste säga att du gör många kanonfina saker.

Tina sa...

Fina lovikka vantar, snyggt med det enfärgade broderiet!!

LivM sa...

Flotte votter, og de ser deilig og varme ut!

Lappesola sa...

Sånne votter var populære når jeg var lita på 70 tallet. De var hvite med rødt og blått mønster.
Hilsen Sol

Anonym sa...

Kjempefine votter! Jeg visste ikke at det fantes eget garn som heter Lovikka, så nå har jeg lært noe nytt!