7 december 2013

Iris kofta / Siris kofta / min kofta


Det händer ibland att jag avslutar projekt med. Denna gången vill jag visa min Siri/ Iris. Anledningen till de två namnen beror på att jag köpte mönstret som Siri genom Solkustens Spinneriverkstad på Syfestivalen i Borås som ett kit ihop med garn från samma spinneri. Under tiden jag stickade den så uppdaterade Viffla mönstret och det nya fick då namnet Siri och den versionen av mönstret som jag har stickat antog namnet Iris. Jag vet egentligen inte vad som skiljer dem åt mer än att det finns fler storlekar, det nya innehåller diagram, den är kortare, man stickar på knappkanter i efterhand och att det nya går att köpa på Ravelry. Jag personligen föredrar dessa knappkanter som man stickar på as you go.


Jag har modifierat denna koftan ganska ordentligt. Först av allt så gjorde jag den kortare. När jag kom till ärmarna så tyckte jag att ärmarna blev för vida och oket allt för djupt så jag delade helt enkelt av för ärmarna mycket tidigare än enligt mönstret. Sen delade jag in ärmarna i så många maskor som jag ville ha.


Jag är jättenöjd med min kofta! Verkligen! Garnet från Solkustens Spinnverkstad är fantastiskt. Det lever lite sitt eget liv. Det blir lite ojämnt men på ett vackert sätt. Efter tvätt blev den fantastiskt mjuk. Den visar inga tendenser till noppning och det är ett väldigt gott betyg. Denna koftan lever jag i och kommer fortsätta leva i hela vintern! Jag rekommenderar mönstret men tror att den nya version är bättre och framförallt mer lättillgängligt. Viffla är fantastisk och detta mönstret är så himla speciellt så jag rekommenderar det till alla. 


Jag stickade denna i minsta storleken (medium) och på 3,5mm stickor. Det gick åt 300g/ 660m av Solkustens Spinnverkstads 2-trådiga ullgarn.

Dessa bilderna tog vi ute vid Amundön 1:a Advent. Det kändes som en vårdag.

6 kommentarer:

KatLinn sa...

Så vacker den är, passar dig perfekt! Och bilderna är så stämningsfulla.
Fina ändringar du gjort, med mönstret som går längre ner än bara oket ser koftan välbalanserad ut. Den klär dig!

Viffla sa...

Den blev så fin! Väldigt fina bilder också. :)

englundskan sa...

Den var riktigt fin, lägger den som ett till projekt i högen. Kön är ganska lång nu.

Manduzana stickar sa...

Men åh, koftan är verkligen superfin!

ANNEPÅLANDET sa...

Så fin!!!

Anonym sa...

Fin kofta och fina bilder. Vad roligt att du blev så nöjd med din kofta. Jag har funderat på att sticka en Siri själv, men blev lite avskräckt när jag läste Marias garnhändelser. Nu kanske man ändå vågar ge sig på den.