15 mars 2014

Marina shorts med hög midja



Jag har av olika anledningar blivit helt såld på att sy! Det har blivit det ena och det andra men det är först nu som jag har dokumenterat det på bloggen. Dessa shortsen blev till eftersom jag länge har letat efter ett par snygga "dressade" shorts. Jag älskar allt som är marint så dessa kommer bli välanvända i sommar.


Mönstret har jag ritat själv efter mina basmönster/baskunskaper från mönsterkonstruktionskursen som jag gick förra året. Jag höjde midjan till den naturliga midjan, sydde på fickor med kontrasterande tyg (prickar förstås!) och även linningen är prickig på insidan. Jag har dolt alla sömmar. Jag tycker att det är snyggt och ger en prydlig finish. Linningen är fäst i nederkant förhand, likaså benfållarna. Jag tycker om att sy för hand. Det är meditation!


Jag hoppas att ni låtsas att ni inte ser tråden som jag missat att ta bort på denna bilden nedanför.. Jag har satt i ett sk osynligt blixtlås. Det är riktigt snyggt om man får till det rätt. Jag har inte lyckats köpa en pressarfot till detta ändamål men man kommer väldigt långt med en sån där fållpressarfot som kan ställas i sidled med.


Jag är jättenöjd och det kommer att bli fler efter detta mönstret!

Tyget kommer från Stoff og Stil (jag hittar det inte på websidan så jag kan tyvärr inte länka). Det prickiga tyget är en fat quarter från samma butik. Även knapparna hittade jag där. Jag gillar verkligen denna kraftiga bomullen. Om jag inte minns fel så bestod den av 65% bomull och 35% polyester.


11 kommentarer:

Innestemmen sa...

Åh, wow! Så fin shorts :)) drømmer om å lære meg å sy bukser til meg selv, med sånn høyt liv... Er jo umulig å finne fine bukser som passer i butikkene for tiden, synes jeg... Mvh siv

Anonym sa...

vilka snygga shorts! knapparna är verkligen pricken över i:)

Tina sa...

Himla snygga shorts! Vad skicklig du är på att göra mönster.

emma sa...

Wow va fina! Som lindyhoppare gillar jag allt med hög midja och knappar som de här. Kanonfina verkligen :)
Jag impad av alla som kan sy. Stickning går ju att repa upp, men när man väl klippt i tyget... Huga! :-/

knitnetty sa...

Jättefina shorts! Jag blir så sugen på att sy själv när jag ser dem ;)

miastick sa...

Gud vad snygga, Maria! Och vad fin du är i dem!
Jag längtar efter sommarloooov :)

KatLinn sa...

Fantastiska! Vilken talang du har, detta var ju ett riktigt ambitiöst projekt!

Emmas dagar sa...

Väldigt snygga!
Vad du är duktig :-)

Maritas Maskor sa...

De där är supersnygga Maria!!
Och jag håller med dig, marin-mode är riktigt snyggt och är alltid aktuellt.
Du kommer säkert att använda dem massor!

Maria sa...

Wow! Vilka fina shorts! Håller med om att det är svårt att hitta fina shorts i affärerna, men med de här kommer du att vara superfin hela sommaren! Verkligen fina både i design och sömnad!

Manduzana stickar sa...

Så himla snygga shorts! Det har du verkligen gjort bra.