9 januari 2011

Berceau

Min mamma samlar på kaffekoppar från svenska porslinsfabriker. Hon har över 4000 svenska kaffekoppar. Jag delar inte riktigt samma intresse men däremot delar jag intresset för designen. Hon har bra ordning på dem och tidigare hade hon ett kaffekoppsrum, nu har hon en kaffekoppsstuga. Rariteterna står fint uppradade i vitrinskåp och alla koppar är sorterade efter tillverkare och årtionde. Det är fantastiskt att gå omkring och titta på dekorerna och upptäcka hur designen har förändrats från den ena ytterligheten till den andra varje årtionde. Mina favorit årtionde är 50-och 60-talen och just 1960 kom Stig Lindbergs Berså. De stiliserade gröna bladen tänkte jag skulle passa till ett par vantar att använda medan man väntar på våren. Så kom Berceau till. Dessa går raka vägen till mamma. (Mönster kommer).


Mönster: Berceau (Eget)
Garn: Dale of Norway, Falk 50g grön/50g natur (106m/50g) Sport Weight
Stickor: 3,25mm stickor.


Uppdatering: Nu ligger mönsteret ute på Ravelry. Om ni inte har Ravelry kna ni maila mig på mailadressen som står under "Om mig" så kan jag skicka en pdf. Önskas en svensk översättning så kan det ordnas med!

11 kommentarer:

CosiFanTutta sa...

Riktig nyyydelige votter :0) Har ikke lært meg strikke i to farger ennå, men tror jeg skal klare det

Margita sa...

Jättefina vantar och jag älskar när det finns historia bakom.

Unknown sa...

Så utrolig flotte votter!

Og bloggen har også blitt veldig flott!

Emmas dagar sa...

Åh, så fina vantar! :-)

Heidi sa...

Vad produktiv du är! Jättefina vantar!

Mia stickar sa...

Så läckra! Dom skulle min jobbarkompis gilla, hopn är intresserad av design så jag har fått lära mig av henne att på jobbet har vi tallrikar av Stig Lindberg som heter Prunus och mattallrikarna heter Medicinalväxter men minns inte om ven de var av Stig Lindberg!

Frk.Badegakk sa...

De var rålekre! Enkle og utrolig flotte! Så flink du er Maria!!!!!!

Hulda sa...

Så fina vantar!
Jag bor nu i Sandvika utanför Oslo och pysslar på så fort jag har tid. Har inte riktigt koll på var i norge du bor...
Tack för kommentaren om Melvin förresten :-)

Maria sa...

Tack för alla fina kommentarer! Mönstret kommer snart. Jag har bara lite finputsning kvar.

by Caloweena sa...

Fasen vad snygga! Älskar Berså-designen och vantarna ännu mer! :)

Anonym sa...

Hej!
snygga vantar,har köpt mönstret av dej,en liten fråga bara om vantarna?
Kan du säga hur dina blev.
Muddens längd?
Hela vantens längd?
Tack.
God Jul o Gott Nytt år Önskar jag dej.
Mvh Marie.