2 november 2013

Dauphine Shawl och utlottning!



Nu finns mönstret till Dauphine Shawl från The Knitter tillgängligt på Ravelry! Denna sjalen designade jag förra våren när jag var på semester i den amerikanska södern. Garnet som jag stickade min vinröda modell i heter Koigu KPPPM och det köpte jag i en liten butik i French Quarter i New Orleans. Dauphine Street heter en gata som sträcker sig genom hela French Quarter och därav namnet.




Denna sjalen stickas från kanten och inåt och formas med hjälp av förkortade varv. Kanten består av ett lövformat spetsmönster som delas av med flätor som fortsätter igenom den slätstickade kroppen. Hela sjalen avslutas med min favoritavmaskning: I-cord.




Denna fina lila är den som var med i The Knitter. Denna är stickad av duktiga Caloweena som så snällt har lånat ut sin i snart ett år. Den är stickad i Malabrigo Sock i färgen Violeta Africana. Till båda sjalarna har det gått åt ca 400m dvs 2,5 nystan Koigu eller ett nystan Malabrigo Sock.

Jag hoppas att ni tycker om den!

Nu har jag ett extra ex av tidningen som jag skulle vilja lotta ut tillsammans med ett passande garn. Tidningen är alltså nummer 56 av The Knitter. Jag vill också lotta ut 2 digitala kopior som 2:a och 3:e pris. Kommentera här fram till torsdag 7/11 (som också är min födelsedag) och beskriv er favoritfärg och favorit garnkvalitet så drar jag en vinnare under helgen.

Om ni inte vill vänta tills dess och har mer tur i kärlek än i spel så finns mönstret att köpa här för $4.50 (30kr).

Ha en fin lördag!


35 kommentarer:

krakel sa...

Stort grattis i förskott! Jag prövar gärna lyckan i din utlottning. Älskar naturfärger, till exempel grönt ,brunt och beige. Ha en bra födelsedag! ( jag fyllde den 27 oktober och dagen efter fick jag mitt första barnbarn, häftig "födelsedagspresent" )

Momimamma sa...

Grattis dubbelt! Jättefin sjal. Saknar er podd mycket och lyssnar på gamla avsnitt.

Emma sa...

Stort grattis, och tack för en fin och lärorik blogg. Vill jättegärna vinna mönstret, Dauphine ser ljuvlig ut.

Mitt drömgarn just nu är mjuk och värmande ull, lite hårdare tvinnat med bra stuns och form - något att sticka mönster i, som samtidigt värmer skönt under höstkappan. Ull är ljuvligt på det sättet att det kan vara både skirt och rustikt samtidigt.

Min favoritfärg är betydligt svårare - jag pendlar mellan ytterligheter. Just nu är mättade juveltoner, smaragd och ametist speciellt, favoriterna tillsammans med mjuka pasteller som syren och nyponros.

Nu håller jag tummarna!
Emma

Maritas Maskor sa...

Din nya skal är underbart fin! Och vilken lyxig utlottning! Jag tror jag gärna skulle vilja ha en röd, samma röd som min basker, om jag vann. Gärna Sanna garn också, Angorett :)
Stort stort grattis i förskott på din födelsedag! Tänk vilken ynnest att få fylla ytterligare ett år! Kram Marita

kråkspark sa...

Grattis i förskott! jag vill jättegärna vara med i utlottningen!
Har ingen särskild favorit bland garner utan gillar det mesta som är varmt och mjukt och inte syntetiskt. Min favoritfärg för närvarande är nog
petrolblå.

Hugomamma sa...

Jag vill också pröva lycka och försöka vinna ett mönster. Jag älskar knalliga färger som brandgult, lila, turkost, grönt.... Grattis i förskott

Efwa - Medea sa...

Sjalen är ljuvlig. Hoppas på vinst förstås...
Min favortfärg just nu är varmt mossgrön, dovt lila och roströda nyanser. Gillar silkemerino, angorett och jitterbugg mest just nu.

Maria sa...

Grattis i förskott! Jag vill också hoppas på turen att vinna ( fast jag har tur i kärlek;)). Jag är just nu inne på höstfärger och skulle gärna vilja pröva på Tant Koftas angorett eller Jitterbug. Ha en fortsatt trevlig kväll.
/Maria

Kajsa sa...

Jag tror den där skulle bli jättefin i grafitgrått, svagt melerad. sock eller fingering weight. Kommer bli kul se fler projekt i denna nu.

Marihøna sa...

Så nydelig!! Har jo litt Malabrigo Sock liggende som kanskje kan passe... :)

Maja sa...

Jag tänker mig en riktigt djup röd, gärna aningens melerad, i filisilk eller något riktigt härligt rent merinogarn.

Bim sa...

Åh, grattis i förskott!!! Hoppas det blir en toppendag...
Själv fyllde jag i juli - som jag brukar säga, gamla industrisemestern så man blir ju sällan grattad. Alla är bortresta? Väntar på vinst, eller födelsedagspresent än kanske :D
Älskar sjalar - man kan aldrig få för många. Gillar höstfärger, brända toner - även blågröna samt att gult är det nya gråa? Garderob var förr svart-vit-grå, så sjalar mm fick försökas få i färger?
Syntet går bort. Inte bortskämd med garner - aldrig testat de där som många skriver om. Jitterbug, Malabrigo Sock, Angoretto och inte heller de du nämner. Så, livet ligger öppet om så vore... ... ...
Må så grankott...
Bim HD

Unknown sa...

Jättefin sjal!
Min favoritfärg är gyllene mossgrön. Fuktig mossa i tallskog som nås av gryningens strålar.
Jag stickar just nu en mössa i shetlandsgarn. Och jag måste säga att jag blivit svag för den råa och sträva känslan ullen har och att det mjuknar medan jag stickar. Det är så härligt att känna det mellan fingrarna.
Mvh Jeanette (jeanette_swardh@hotmail.com)

Anna sa...

Ja hurra! Min födelsedag är snart, 3/11, jag stickar helst i ull och favoritfärg är röd!

miastick sa...

Grattis i förskott! Jag har ca 30 favoritgarner känns det som, men just nu är det mitt orange Botany Lace. Ljuvligt att jobba med!
Nu håller jag tummarna :)

Carin@Ullhärvan sa...

Underbar sjal! Den 7e är också min yngste sons födelsedag, så Grattis till er båda! och hoppas på tur för mig!

Unknown sa...

Grattis till ett superfint mönster!

Min favoritfärg är utan tvekan turkos. Gärna "smutsturkos"! Till en sjal föredrar jag ett garn som merinoull eller alpacka, lite mer o-kliigt för en sån som jag.

Saras pyssel sa...

Så fin! Nu blev jag sugen på sjalstickning!! Jag vill också vara med i utlottningen! Jag tror att sjalen skulle göra sig bra i grönt! När det gäller favorit-garnkvalitet har jag lite för dålig erfarenhet, så där litar jag på ditt omdöme. Bara det inte sticks så mycket. :-)

Marobelda sa...

Så fin sjal! Malbrigo är ett härligt garn jag har stickat många sjalar i lace garnet. Favoritfärger är lila.

Snygging sa...

Jag fick aldrig tag på tidningen. Åh vill såklart vara med i utlottningen :-)

englundskan sa...

Fantastisk fin sjal och det där med flätorna var ju extra fint.
Favoritfärg är rost i alla nyanser och kaschmir är ju ljuvligt.
Niger och bockar och grattar min Guru.

Sippan86 sa...

Åh vilken vacker sjal! Stort grattis till publiceringen i The Knitter, grymt! Och grattis i förskott på födelsedagen, hoppas den blir superfin! Jag gillar många färger, gärna de som är glada och jag stickar helst i mjuk ull som expempelvis merino :)

Iréne JB sa...

Grattis i förskott! Hoppas att din dag bjuder på många stickminuter, gofika och annat som hör till.

Jag är väldigt svag för just Malabrigo Sock. Gärna gröna toner, men turkost och cerise hör också till favoriterna. Fast just nu stickar jag i Angorett från Tant Kofta, och det är underbart det med och färgerna är orange och tegelrött. Så jag gillar färg helt enkelt!

Löpmaskan sa...

Du har gjort ett fantastiskt fint sjalmönster och jag vill gärna vara med i din födelsedagsutlottning - grattis i förskott! Jag tycker om ull, mättade färger, lite dova. Suktar just nu efter chokladbrunt, djupt lila eller plommon. (Pasteller och julrött brukar oftast bli hyllvärmare.)
Får jag passa berätta om min egen garnutlottning här också..? Inte lika lyxig som din, men ändå. Fram till 10 november pågår den!

Maria sa...

Grattis på stundande Födelsedag!!!

Åh så gärna jag vill vara med i tävlingen!!!

Jag tycker om alla färger,rosa och lila ä inte fel liksom naturfärger....

Hoppas på tur gör Ingrid G

Malena sa...

Grattis i förskott
Jag vill gärna testa lyckan. Favoritfärgerna är roströda nyanser samt mossgröna toner. Jag är lite snobbig och stickar helst i naturmaterial - merinoull och alpacka står högst på önskelistan ;)

Fröken Fräken sa...

Verkligen fin sjal!!

Såklart vill jag också vara med i utlottningen. Min favoritfärg är petrolblå, och garn till en sjal ska gärna vara mjuk och go merinosilke.

Anonym sa...

Så vacker sjal igen Maria! JAg skulle gärna vilja delta på utlottningen för jag skulle vilja egosticka en egen sjal. Har stickat till andra men aldrig tagit mig tid att egosticka en!

KRAM

AnnaF sa...

Grattis på födelsedagen i förskott!

Det är verkligen en jättefin sjal du designat!
Jag är gärna med i utlottningen, mina favoritfärger är grönt eller orange och favoritmaterialet just nu är Merino.

/Kram AnnaF (AlpakkaAnna)

Anna Nilsson sa...

Jag vill gärna va med och tävla! Mitt favoritgarn är malabrigo lace, har ett nystan som skifftar försiktigt mellan grönt och blått mina favoritfärger :)
Grattis på födelsedagen Maria!

Anonym sa...

Lämnade en kommentar häromdagen trodde jag, men icke - deb svävar väl omkring på nätet någonstans...

Så stort grattis på födelsedagen! God tårta och en härlig dag önskar jag dig 🎂

Mina favoritgarner då. Jag gillar oftast det jag håller på med nu. Stickar lyx i angorett, har din bows and arrow i Tant koftas garn som väntar. Båda stickningarna är ju riktiga lyxstickningar som man riktigt njuter av. Samtidigt stickar jag i supersoft och ett par benvärmare i Raggi. Jag föredrar att köpa garn på hemmaplan så de lokala butiker och små specialbutiker finns kvar. Ja, du hör ju. Jag gillar de flesta garn, utom gnisslig akryl då...

Tur att magasinet och tidningen går att köpa om man inte har turen att vinna.

Anonym sa...

Missade en lite i min adress så här kommer rätt link

Syserine sa...

Grattis på födelsedagen! Jag tror nog jag skulle prova sticka den i Visjö, finaste svenske! garnet! Varmgrått, så himla vackert. Eller silkeull från Nöstebarn, kanske mer rätt weigt.

Anne sa...

Grattis på födelsedagen, önskar dig ett fint och lyckosamt år!
Du är en härlig designer och även denna sjal är snygg och intressant. Favoritfärger är blått, blått och ibland mörkrött i rent ull. Tosh merino är en godbit jag ibland unnar mig.
Blås nu ut ljusen och önska dig något, Anne

Emmas dagar sa...

Hur kunde jag missa det här!!!???
Lyckans den som vinner!