13 november 2014

Fallow Sweater


Här kommer ett skamset inlägg ifrån mig. Denna bloggen har verkligen somnat in men jag ska göra mitt bästa att väcka den till liv igen. Sedan senaste inlägget har det hunnit hända en del men det senaste som jar hänt är att jag har publicerat min Fallow Sweater i The Knitter.


Denna tröja designade jag under förra vintern när Petra hade fått in ett prov på sin underbara Mohair Tweed. Jag ville designa en tröja som inte var för varm men fortfarande mjuk och go. Jag har alltid varit väldigt svag för argylemönster (jag har länge misstänkt att jag har var en brittisk aristokrat i ett tidigare liv).


Denna tröjan stickas nerifrån och upp i ett stycke. Den har ingen insvängning i midjan så det är bara att göra den så lång som man vill ha den. Därefter stickas ärmarna och allt stickas ihop och både raglanminskningen och v-ringningen är integrerad i spetsmönstret.


När The Knitter tackade ja till mönstret så bad de mig att byta ut garnet eftersom de ville ha den uppstickad i ett garn som är tillgängligt i butik i England så då fick det bli Debbie Bliss BFL DK. Den är stickad på 4mm stickor och stickfastheten är på 18m och 28varv per 10x10cm i spetsmönstret och 22m och 29v per 10x10 cm i slätstickning.

Färgen som jag har valt är Varm Beige och jag gjorde av med drygt 7 nystan till min medium. Om ni är intresserade av en KAL så drar jag igång en den 1:e december i min Facebookgrupp. Om ni inte har Facebook så får ni gärna KAL:a på Instagram eller i min Ravelrygrupp men på Ravelry har jag ingen möjlighet att supporta.


4 kommentarer:

Maritas Maskor sa...

Den är så fin Maria!!
Vilken tur att det är fler som har sovande bloggar...då behöver jag inte ha ensamt dåligt samvete över min... :)
Jag gillar ju inte att ha för många projekt på gång, men jag hoppas att jag är klar med mina pågående projekt 1 december. Då skulle jag jättegärna KALa den här snyggisen! Har ju inte Facebook, men gärna på Instagram!

Annika sa...

Men ÅÅÅÅÅ så fin!

Anonym sa...

Oj så fina de är. Och här är en till som haft en sovande blogg, men vi svänger trenden nu, eller hur?

sofi sa...

Vilken härlig struktur det är i tröjan! Och den ser verkligen mysig ut :)